KTM Adventure
2006.12.30. 09:07
KTM-ről egy kis leírás!!!!!!
KTM Adventure!!!!!44
Magas, impozáns és nem tartja vissza magát, ha arról van szó, sőt... Hosszú évek kreatív tétlensége után megérkezett a legújabb biztos főszereplő: narancsszínű KTM Adventure S. [07.21] info@motorinfo.hu
Enduristák és dakariánusok, városi káúbojok, kik oly régóta éheztek, íme, kenyér szájatoknak. Megszületett az a bizonyos narancssárga, mely feloldja majdan eme régi mítoszoknál (pl. Africa Twin) lehorgonyzott szektor jégbefagyott mozdulatlanságát. Mintha egy díva jelenne meg a popvilágban, és söpörne egy könnyed mozdulattal félre minden Britney Spears-t és Natalia Oreirót.
Nemcsak azért, mert a KTM Adventure S jól megy. Itt többről van szó: ez a motor egy vérbeli offroad, amit arra terveztek, hogy megnyerje a Dakart, majd kissé átalakítottak, hogy azért valamelyest illeszkedjék a közutak - számára oly unalmas - világához.
Az első kerék 21''-es, a váz merev, az erőelosztás pont olyan, hogy a gép a maximumot hozza ki magából ugratás közben vagy állva vezetve. Tegyünk hozzá még kemény felfüggesztéseket és egy mesébe illő motort.
Talán csak egy bibije van: magas, nagyon magas. Ez pedig egy olyan tulajdonság, ami sokakat elbizonytalanít…
Márpedig aki kipróbálja, azt lenyűgözi: úton jól vezethető, azon kívül pedig - hajaj. "Offroad-üzemmódban", ha a vezető érti a dolgát, csodákra képes vele.
Ó, Afrika
Ami félelmetes, az a vezetési pozíció. A második emeletről kell vezetni - de a kormány-nyereg-lábtartó háromszög pontosan ugyanolyan, mintha egy versenymotor volna. Ülő helyzetből felállni nagyon egyszerű, és semmiféle erőlködést nem igényel. A Renthal kormánymű (gyönyörű) egyenes és meglehetősen közel van, a nyereg kellőképpen merev, a lábtartók pedig pont ott vannak, ahol lenniük kell, ha az ember állva vezet.
A tank hosszított formát öltött, a motor eleje pedig habitusra határozott alternatíva az eddig látott cross-járgányokhoz képest. Közúti vezetés közben könnyen lehet olyan érzésünk, amilyet csak egy racing motor stimulál…
Maga a motor pedig az öröm mézét folyatja minden apró gázadáskor a jó motoros szívére: a reakció frenetikus, gyors, kemény. Így, midőn a jó motoros kanyarhoz ér, érzi ám, hogy a felfüggesztések hihetetlenül jó tartást adnak a megkérdőjelezhetetlenül merev váznak, és a motor egészének. Talán kissé riasztó a magas első kerék, amitől nem lehet látni, mi történik közvetlenül a kerék előtt, de ez maradjon nekünk, európai enduristáknak a személyes szociális problémánk.
A KTM Adventure S nem érzi teljesen otthon magát a mi klasszikus ösvényeinken, szólhat az elhamarkodott ítélet. Ám egy Szardínia Rallye-stílusú ugrás abszolválásakor már máshogyan áll a kérdéshez. Állva vezetve, a tekintetet vízszintesen tartva a jó motoros megfeledkezik arról, hogy egy nagyon magas motort vezet. Aztán jöhet a játék a gázzal, meg némi súlypontáthelyezés: hihetetlen élmény. Eddig soha ennyi ló ereje nem volt offroad-motorban, olyan vázzal, ami engedi is használni.
Redukált méretű kormányról beszéltünk: ez akkor jelenthet gondot, ha lassan vezetünk, különösen ülve, és hirtelen el kell fordulni valamerre. Ez egy kritikus pont, ilyenkor a rutinos motoros lábtámaszt alkalmaz, ha lába éri a földet…
A kuplung optimális: kellőképpen puha és ellenálló. Persze pl. homokon nem tudjuk, hogyan megy, mert nem próbáltuk ki. Márpedig ha volt baj a korábbi K modellekkel, akkor az a kuplung volt.
A váltó egy csoda: precíz, jól rögzített, pontosan fogadja a parancsokat, és sosem viccel meg. Akár egy versenymotor… Felfüggesztések: a másik meglepetés: kemények, így a motor nem kezd el "pumpálni" vagy vészjóslóan hintázni, mikor a jó motoros gyorsul. A hátsó szekciót is kifejezetten rosszalkodásra tervezték: a puha-kemény traktusok felosztása az országúti endurókat idézi (lásd Africa Twin).
Összefoglalva: a KTM Adventure S egy olyan motor, mely tulajdonságaiból és dimenziójából fakadóan a 2oo km/h-s sebességgel való haladásra a legalkalmasabb. Persze nem a Börzsönyben, hanem mondjuk a Szaharában…
Lassúmenetben egyszerűen nem tud kibontakozni, de mihelyt a jó motoros beteszi a harmadikat, majd rá a negyediket, mindjárt változnak a szelek: előkerül a nagy teljesítmény.
Csak a rend kedvéért: az Africa Twin ennek nagyjából a felére képes - igaz, remek vasárnapi program kettesben gurulászni vele mindenféle zöldövezetben. Ezért nem marad más hátra, mint hogy összevessük egy közvetlenebb riválisával, a BMW R 115o GS-sel.
A bajor modell mélyebb, a nyereg a motor közepén van, míg a KTM a magosból vezethető. Viszont, ha a jó motoros váltani szeretne álló testhelyzetre, a K-ban jobb partnerre lel: egy pillanat műve, mert rajta a nyereg alapból magasabban van. A BMW kormánya messzebb van, így karjait jobban ki kell, hogy terjessze a jó motoros. A GS 19''-es kereke mássá teszi a kanyarodást: a jármű könnyebben esik rá a megfelelő dőlésszögre. Az első/második menetben teljesítendő kisebb kanyarok esetében a BMW sokkal barátságosabb, könnyedebb. Ám ahogy növeljük a sebességet, úgy kerül fölénybe a KTM.
A BMW Telelever-e merev és rugalmatlan, a kardán-áttétel vadabb terepen hülyén bír viselkedni, a száraz kuplung kevésbé modulábilis, a váltó pedig kevésbé pontos. A KTM első kereke (21'') jobban veszi az akadályokat, egyrészt mert nagyobb, másrészt mert elasztikusabb. Ráadásul a K érzetre sokkal progresszívebb az irányváltások terén.
Közölt technikai adatok
Motor: 4T, 2 hengeres, V 75°, 1oox6o mm, 942 ccm, DACT, 4 szelep/henger, folyadékhűtéses, max. 98 LE (72, o5 kW) 8.ooo fordulaton, forg. nyomaték: max. 9,99 kgm/6.ooo ford.
Üzemanyag-ellátás: Keihin CVRD karburátorok, 43 mm. Tanktérfogat: 22 liter (4 tartalék)
Váltó: 6 sebességes
Váz: tralix, acélcsövek
Felfüggesztések: elől: WP, állítható, 48 mm, kerék rugózása 26o mm; hátul: mono, WP, állítható, rugózás 26o mm
Kerekek: elől 2,15x21'', hátul 4,oox18'', abroncsok: elől 9o/9o-21, hátul 15o/7o-18
Fékek: elől 2 tárcsás (úszó), 3oo mm; hátul 24o mm-es tárcsa
Méretek (mm-ben) és súly: tengelytávolság: 1.59o; nyeregmagasság: 915; menetkész tömeg: 2o6 kg.
A KTM Adventure S értesüléseink szerint Magyarországon 2003. május közepétől lesz kapható a Motorsport-Zsembery-nél.
|